W dobie recesji Europejczycy wydają tyle samo...

...ale poszukują bardziej opłacalnych zakupów. Polacy zaś - jak wskazuje nowe badanie instytutu Millward Brown - z mniejszymi obawami chcą inwestować

Konsumenci w całej Europie nadal zmagają się z przejawami recesji. Ogłoszone dzisiaj wyniki nowego badania przeprowadzonego przez Millward Brown wśród internautów metodą IdeaBlog wskazują, że sposoby wydawania pieniędzy zmieniają się, ponieważ biorą oni pod lupę wydatki. Większość Europejczyków (61%) planuje jednak w ciągu roku utrzymać bieżący poziom wydatków. Konsumenci w Wlk. Brytanii są najbardziej konserwatywni ze wszystkich Europejczyków, jeśli chodzi o planowane wydatki - ponad połowa konsumentów brytyjskich (55%) planuje zmniejszyć ich poziom, podczas gdy średnia w Europie wynosi 31%. Z kolei Polska jest jedynym krajem, w którym nadchodzący rok jest postrzegany jako szansa na inwestowanie i zwiększenie wydatków oraz na korzystanie z promocji i rabatów.

Nowe zwyczaje...

Zacisze domowe - Powraca tendencja do doceniania prostych życiowych przyjemności, takich jak np. spędzanie czasu w domu z rodziną i przyjaciółmi. Ludzie odkryli na nowo proste przyjemności, często niewymagające wydawania pieniędzy - uprawianie ogródka, przyjmowanie gości, gotowanie, czy częstsze przebywanie z rodziną i przyjaciółmi.

Konsumpcja pod lupą - Wiele osób weryfikuje definicję luksusu, unikając zakupów pod wpływem chwilowego impulsu i uważniej prześwietlając je pod kątem opłacalności. Nowym "szykiem" stało się kupowanie tanio, ponieważ konsumenci unikają ostentacji i buntują się przeciwko postawom konsumpcyjnym. Jednocześnie wygląda na to, że konsumenci pozostają niezwykle lojalni wobec marek, które lubią i do których mają zaufanie. Wielu respondentów z zaangażowaniem opowiadało o konkretnych markach, które - ich zdaniem - zdecydowanie zasługują na to, aby płacić za nie trochę więcej.

Drobne przyjemności - Spadły wydatki na duże zakupy, ale Europejczycy nadal wydają pieniądze na drobne, niedrogie przyjemności, dzięki którym mogą poprawić sobie samopoczucie. Przykładowo są to czekolada z górnej półki, dobra książka, czy czasopismo, rodzinne wyjście do kina, butelka dobrego wina...

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200