Słaba pozycja polskich eksporterów ICT

Jedynie od 40 do 60 polskich firm teleinformatycznych eksportuje swoje produkty. Mają one problemy z pozyskaniem środków na innowacyjne projekty i z promocją swoich produktów. Zdaniem tych firm największą przeszkodą w rozwoju jest niestabilność kursu walutowego.

Branża polskich eksporterów ICT jest niewielka i znajduje się we wczesnej fazie rozwoju. W 2008 roku łączne przychody firm eksportujących rozwiązania teleinformatyczne wyniosły ok. 1,5 mld zł, co stanowi 5-6 proc. wartości polskiego rynku informatycznego i nieco ponad 0,1 proc. PKB. Tak wynika z zaprezentowanego raportu "Wyzwania i bariery dla polskich eksporterów technologii teleinformatycznych".

Działalność polskich eksporterów ICT koncentruje się w Europie. Mimo to, autorzy badania zauważają, że zaskakująco spora grupa firm zdecydowała się na ekspansję na Bliski Wschód. Regionem, który mimo swojego potencjału, nie jest oblegany przez polskie firmy jest natomiast Azja. Możliwe, że problemem jest brak informacji na temat tamtejszych rynków oraz obawa

przed różnicami kulturowymi.

Jakie są główne problemy firm, które zdecydowały się na eksport swoich rozwiązań za granicę? Przedstawiciele tych firm wskazują, że najbardziej dotkliwe są dla nich zmiany kursowe. Zdaniem analityków jedynym skutecznym sposobem zmniejszenia ryzyka walutowego jest przyjęcie w Polsce euro, które oczywiście nie wyeliminuje wahań w stosunku do innych walut, na przykład dolara amerykańskiego, ale zmniejszy ich amplitudę. Dodatkowo eksporterzy muszą dążyć do geograficznej dywersyfikacji źródeł przychodów, co w naturalny sposób zmniejszy ich wrażliwość na wahania walutowe.

Badanie wykazało ponadto, że polskie firmy informatyczne i telekomunikacyjne eksportujące swoje produkty do innych krajów charakteryzuje niski stopień geograficznego rozproszenia funkcji oraz niski poziom międzynarodowych powiązań kapitałowych.

Do ich słabych stron można zaliczyć m.in. bariery dla rozwoju przedsiębiorczości, problemy z pozyskiwaniem kapitału na promocję produktów na świecie, problem w finansowaniu innowacyjnych i eksperymentalnych projektów, które byłyby konkurencyjne w skali globalnej

niewielka współpraca między eksporterami w celu wymiany doświadczeń oraz problemy z pozyskiwaniem informacji rynkowych.

Firmy muszą też popracować nad promocją swoich marek i obecnością w mediach zagranicznych oraz serwisach społecznościowych. Badanie pokazało bowiem, że żadna polska firma ICT eksportująca swoje rozwiązania za granicę nie ma mocnej, rozpoznawalnej na świecie marki, a tylko trzy są opisane w anglojęzycznej wersji Wikipedii.

Aktualizacja: 01 czerwca 2009 08:11

Dla Computerworld komentuje Kuba Wasielewski - członek zarządu Outbox:

Eksport dla każdego przedsiębiorcy stanowi możliwość poszerzenia rynku na którym działa. Umożliwia bardziej dynamiczny wzrost firmy i dywersyfikację bazy klientów, co w konsekwencji zmniejsza ryzyko prowadzonej działalności. Jest on szczególnie istotny w branży nowoczesnych technologii informatycznych, w której krajowe przedsiębiorstwa bardzo często koncentrują się na usługach i produktach o charakterze niszowym, z definicji posiadających ograniczoną liczbę odbiorców na polskim rynku. Działania eksporterów zasługują na wsparcie organizacji rządowych, ostatecznie przecież wzrost firm to większe wpływy do budżetu państwa.

Spotkania tego typu (Konferencja "Wyzwania i bariery polskich eksporterów technologii teleinformatycznych" - przyp. redakcji) są zdecydowanie potrzebne i dają możliwość z jednej strony wyrażenia oczekiwań przedsiębiorców w stosunku do rządu w zakresie wsparcia działań poza granicami kraju, z drugiej strony stanowią dla strony rządowej cenną informację zwrotną odnośnie realizowanych inicjatyw, mających na celu wspieranie przedsiębiorców eksportujących towary i usługi.

Aktualizacja: 27 maja 2009 15:06

Komentarz redakcji: W przygotowywanym przez nas raporcie Computerworld TOP200, który ukaże się w połowie czerwca, prawie 80 firm podało przychody z eksportu. Łącznie było to ok. 540 mln zł ze sprzedaży oprogramowania i usług. Gdyby zaś doliczyć do tego przychody polskich dystrybutorów działających w naszym regionie Europy, wartość eksportu polskich firm IT wyniosłaby 1,17 mld zł.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200