Nadchodzi czas SaaS

Znaczenie usług biznesowych świadczonych w modelu Software as a Service (SaaS) systematycznie wzrasta, szczególnie na rynku korporacyjnych rozwiązań aplikacyjnych. Analitycy Gartnera przewidują, że pod koniec tego roku jego wartość wyniesie 5,1 mld USD - o 21 proc. więcej niż w 2006 r. Za cztery lata rynek SaaS będzie już wyceniany na 11,5 mld USD. Firmy cenią w coraz bardziej popularnej usłudze: bezpieczeństwo informatyczne, niski całkowity koszt użytkowania (TCO) oraz jej skalowalność.

Software as a Service (Oprogramowanie jako usługa) jest outsourcingową metodą budowy i oferowania specjalistycznych aplikacji dla przedsiębiorstw. Firmy, w ramach opłaty abonamentowej świadczonej na rzecz usługodawcy, mogą korzystać ze wszystkich właściwości danego oprogramowania, bez potrzeby zakupu licencji oraz jego instalacji na własnej platformie sprzętowej.

Szacunki analityków wskazują, iż w zależności od specyfiki działania konkretnej spółki, wydatki na aplikacje w modelu SaaS mogą bardzo się różnić (od 1-2 proc. ogólnych wydatków na oprogramowanie do nawet 75 proc. całego budżetu). Najczęściej w ramach "oprogramowania jako usługi" wykorzystywane są takie aplikacje, jak e-learning czy konferencje sieciowe (webowe).

Wśród głównych zalet modelu SaaS eksperci Gartnera wymieniają: łatwość użytkowania, szybkość wdrożenia, relatywnie niski koszt ponoszonych przez firmy inwestycji oraz minimalny stopień odpowiedzialności za działanie aplikacje. Ta ostatnia funkcjonalność, z dodatkowym zapewnieniem szyfrowanych łączy (poprzez VPN) i odpowiednim zabezpieczeniem serwera, należy do usługodawcy, który udostępnia daną aplikację.

Obliczenia Gartnera, obejmujące jedynie segment największych korporacji (enterprise), są dla modelu SaaS bardzo korzystne. Wartość rynku "oprogramowania jako usługa", która w 0211 r. ma wynieść 11,5 mld USD, będzie stanowiła istotną część budżetów przedsiębiorstw ponoszonych do tej pory na tradycyjne aplikacje firmowe (CRM - zarządzanie relacjami z klientami, ERP - kontrola nad zasobami spółki, SCM - zarządzanie łańcuchem dostaw).

Świadczenie usług w modelu SaaS z czasem będzie także wkraczać na nowe dla siebie rejony takie, jak: analiza ryzyka biznesowym, administracja biurowa, wsparcie handlu i sprzedaży, automatyzacja procesów, zapewnienie zgodności na poziomie aplikacji i usług (compliance). SaaS powoli rozwija się także w Polsce, głównie w segmencie SMB (małe i średnie firmy). W lipcu br. spółka MIS (we współpracy z IBM Polska) uruchomiła aplikację iPartner21 umożliwiającą zarządzanie obiegiem dokumentów w małych i średnich spółkach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200