Jak widzimy polskie urzędy

Pomimo krytycznych ocen niektórych aspektów funkcjonowania urzędów, poziom satysfakcji klientów polskiej administracji wzrósł w stosunku do ubiegłego roku - wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie MSWiA.

Z badania dotyczącego "Opinii na temat funkcjonowania urzędów w Polsce" wynika, że najlepiej ocenianym aspektem pracy urzędów jest prokliencka postawa administracji i sprawna obsługa klientów. Do najlepiej ocenianych aspektów pracy urzędników należą: kompetencja oraz życzliwość, co wskazuje 60 % ankietowanych oraz rzetelność, dokładność, sumienność, "nakierowanie na rozwiązywanie spraw klientów" - 44% badanych.

Mimo to prawie połowa badanych jest zdania, że urzędy nie działają sprawnie i nie realizują swoich zadań szybko i terminowo. Ponad połowa Polaków uważa, że klienci urzędów na ogół nie znają swoich praw i nie wiedzą według jakich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach.

Wyjątkowo dobrze oceniane są natomiast, najbliższe obywatelom, urzędy gminy/dzielnicy. Ponad połowa ankietowanych doceniła sprawną obsługę, przejrzystą strukturę, skuteczną informację i terminowe załatwianie spraw. W tych aspektach dobrze zostały ocenione również urzędy skarbowe.

Przyczynę pozytywnych zmian w pracy urzędów badani wiążą głównie z działaniami obecnych rządów (10,2%) oraz nową, lepiej wykształconą kadrą urzędniczą (8,8%). Polacy zwracają jednak uwagę na zagrożenia dla dobrego funkcjonowania administracji, które upatrują głównie w niepodejmowaniu działań skierowanych na zmiany, brak woli ze strony władz, brak nowych przepisów wprowadzających udoskonalenia, brak odgórnych działań dających impuls do poprawy oraz brak rotacji kadr.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200