Doświadczenia amerykańskie: kobiety a przyszłość branży IT

Podobne wnioski można wyciągnąć z prognoz Departamentu Pracy Stanów Zjednoczonych, który przewiduje, że do 2020 roku w USA pojawi się 1,4 mln ofert pracy dla specjalistów w branży informatycznej. Jednak liczba absolwentów amerykańskich uniwersytetów będzie w stanie spełnić to zapotrzebowanie jedynie w 29%. Należy przy tym pamiętać, że choć obecnie kobiety stanowią aż 60% ogółu studentów, zaledwie 12% kończy studia informatyczne. To trzykrotnie mniej w porównaniu z 1984 rokiem, kiedy to odsetek kobiet w grupie absolwentów kierunków IT wynosił 37%. Te dane pokazują, że branża IT w USA zaczyna tracić grunt pod nogami i musi szybko działać, aby zwiększyć pulę dostępnych talentów.

Obecnie kobiety stanowią połowę siły roboczej w Stanach Zjednoczonych, ale zajmują jedynie 25% stanowisk w branży technicznej lub informatycznej. W Wielkiej Brytanii kobiety stanowią 47% ludności aktywnej zawodowo, ale tylko 14% z nich pracuje w branży IT. Na 25 inżynierów tylko 3 to panie.

Zobacz również:

  • Roberta Nelson Shea z Universal Robots z „robotycznym Noblem” po raz drugi
  • Branża IT rywalizuje na kortach tenisowych Legii – rusza 4. edycja ITSF Cup

Ni to świnka, ni to morska…

Zdaniem Reshmy Saujani, choć brak umiejętności czytania jest negatywnie postrzegany przez społeczeństwo, to już najzupełniej naturalnie przyjmowana jest postawa dziewczynek, które twierdzą, że nie lubią matematyki albo nie są w niej dość dobre – to musi się zmienić.

Problem polega jednak na tym, że całe społeczeństwo, a zwłaszcza sama branża postrzega siebie jako „męską”, o czym świadczą często niewybredne żarty ze strony kolegów-informatyków. Znajduje to odzwierciedlenie w wynikach badań, zgodnie z którymi młode dziewczyny zainteresowane informatyką, matematyką czy techniką tracą zapał już na etapie szkoły średniej i nie kontynuują nauk ścisłych na studiach, bo to „mało kobiece”.

Badania przeprowadzone w USA pokazują, że 74% uczennic szkół średnich interesuje się naukami ścisłymi, technologiami, inżynierią i matematyką (tzw. program STEM), ale przy wyborze kierunku studiów tylko 0,3% z nich decyduje się na informatykę. Ankieta przeprowadzona w 2013 roku przez międzynarodowe stowarzyszenie branży technologii informatycznych CompTIA na grupie 1 000 nastolatków i młodzieży dorosłej w Ameryce Północnej wykazała, że:

• 95% dziewczyn lubi technologie

• 92% dziewczyn pomogło członkowi rodziny lub znajomemu w rozwiązaniu problemu natury technicznej

ALE

• tylko 9% dziewczyn marzy o karierze w branży IT

• 38% dziewcząt raczej nie chciałoby pracować w branży IT

• 53% dziewcząt zdecydowanie nie chce pracować w branży IT

Wielu naukowców jest zdania, że szkoła średnia to okres, w którym zachęcenie kobiet do pracy w branży IT ma decydujące znaczenie. To właśnie na tym etapie błędnie wpaja się młodym dziewczynom, że świetnie korzystają z technologii, ale ich rozwijanie to już nie ich bajka. Dlatego młode dziewczyny w szkołach średnich muszą mieć szansę na naukę kodowania – bez wyrokowania, przyklejania łatek i oceniania. Powinny mieć możliwość swobodnej zabawy z programowaniem.


TOP 200