Cisco stawia na usługi i software

Koncern Cisco Systems zamierza znacząco rozbudować dział usług biznesowych w ciągu najbliższych kilku lat - zapowiedziała Padmasree Warrior, pełniąca w firmie funkcję Chief Technology and Strategy Officer. Cisco widzi potencjał w tym sektorze - zdaniem jej przedstawicieli - rozwijanie usług dopasowanych do specyfiki konkretnych branż, pozwoli jej na utrzymanie kluczowej pozycji w coraz bardziej "usieciowionym" świecie technologii.

Obecnie usługi dla biznesu generują ok. 20% przychodów Cisco - firma chce w ciągu kilku lat wkrótce zwiększyć ten udział do co najmniej 25%. Padmasree Warrior zapowiedziała jednak, że Cisco nie planuje stworzenia wyraźnie wydzielonego, samodzielnego działu usług - zamiast tego koncern zamierza skupić się na rozwijaniu współpracy z partnerami dostarczającymi usługi dla biznesu (np. Accenture oraz mniejszymi firmami, specjalizującymi się w konkretnych branżach).

"Już teraz staliśmy się podstawowym dostawcą rozwiązań, dzięki którym firmy korzystają z rozwiązań IT w modelu usługowym, bez jednorazowego inwestowania znacznych środków. Wciąż rośnie liczba połączeń IP - a my jesteśmy głównym graczem na tym rynku, co dodatkowo daje nam szansę na ekspansję" - tłumaczyła przedstawicielka koncernu.

Zobacz również:

  • Cyberobrona? Mamy w planach
  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania

Wśród połączeń, o których wspomniała Warrior, są nie tylko sieci, w skład których wchodzą typowe urządzenia komputerowe, ale również np. wielofunkcyjne sensory rozmieszczone w dużych metropoliach. Odpowiednie połączenie wszystkich tych urządzeń pozwala na tworzenie "wszechobecnego Internetu" ("Internet of everything"), do którego podłączone są również praktycznie wszystkie urządzenia na terenie metropolii. Zdaniem przedstawicieli Cisco, otwiera to przed użytkownikami i dostawcami zupełnie nowe możliwości - nie tylko z zakresu dostępu do internetu, ale również nowoczesnych usług medycznych czy edukacyjnych (a w tych właśnie branżach Cisco jest ważnym graczem).

"Popularyzowanie się idei cloud computingu - dzięki której firmy mogą korzystać z mocy obliczeniowej jak z energii elektrycznej, kupując ją od zewnętrznego dostawcy - to dla Cisco wielka szansa na rozwój. Firma ma potencjał, by zawalczyć o miano najważniejszego gracza na światowym rynku IT" - komentuje Charles King, analityk firmy Pund-IT.

Dodajmy, że dział usług dla biznesu Cisco startował jako jednostka świadcząca dość standardowe w przypadku tej firmy usługi analityczne - np. raportowanie i monitorowanie pracy sieci, czy narzędzia ułatwiające wdrażanie nowych rozwiązań. Teraz koncern chce się teraz skupić na wspieraniu firm w zakresie wdrażania i zarządzania infrastrukturą sieciową, a także w kwestii identyfikowania i rozwiązywania ewentualnych problemów operacyjnych.

Cisco zamierza również poszukać nowych metod na generowanie przychodów ze swojego oprogramowania (którego rozwojem zajmuje się blisko 80% inżynierów firmy) - chodzi tu m.in. o oprogramowanie firmowego sprzętu sieciowego, software związany z usługami - takimi jak WebEx, oraz rozmaite API bezpieczeństwa. Koncern chce, by w najbliższych 3 do 5 lat przychody z tego sektora zwiększyły się o 100% (obecnie to ok. 6 mld USD).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200