BI, Big Data, hybryda?
- 08.05.2015, godz. 17:16
To było bardzo udane spotkanie Klubu CIO. Klubowa sala wypełniła się po brzegi dzięki tematowi i mocnemu programowi, w którym prym wiedli sułtani Big Data z ICM UW oraz świetni mówcy i paneliści. Dzięki nim dyskutowaliśmy o wielu perspektywach i aspektach wielkiej zmiany w sposobie wykorzystania informacji przez biznes.
Wystąpienie ICM przyniosło optymistyczne przesłanie. Dzisiaj to czołowe centrum badawcze na świecie, ceniony partner projektów naukowych i biznesowych. ICM posiada wyjątkowe kompetencje, te związane z Big Data, programowanie, statystyką, matematyką, ale także w zakresie aplikacji technologii do biznesowych wyzwań, w zakresie zestawiania efektywnej współpracy na linii uczelnie – biznes. ICM UW to współtwórcy sukcesów, produktów coraz większej liczby polskich firm. Rzeczywistej, a nie marketingowej transformacji do modelu biznesu dla którego paliwem są dane, do modelu cyfrowego biznesu.
Zobacz również:
O Data Lakes - ponownie, nie w kategoriach koncepcji, ale wartości dla biznesu - mówił Stanisław Leszczyński z EMC. Data Lakes w tym ujęciu jest gotową i działającą architekturą do zarządzania całym spektrum danych i informacji. Marcin Marciniak, redaktor Computerworld i szef programowy konferencji Semafor krótko, ale poprzez interesujący przykład dowiódł, jakie wyzwanie stanowi dla bezpieczeństwa adaptacja do modelu firmy działajacej w oparciu o dane.
Podczas przerwy poprzedzającej panel, wspólnie z partnerami z Integrated Solutions i EMC wręczyliśmy klubowiczom książkę Petera High'a "Implementing World Class IT Strategy". To książka cenna i unikalna szczególnie może dlatego, że autor zwraca się w niej do CIO jako prawdziwych partnerów biznesowych. Pozycja zebrała znakomite recenzje wśród najlepszych CIO a wstępem do aktualnego wydania poprzedził ją Filippo Passerini, szef GBS i CIO w Procter&Gamble.
Cały Klub rozdyskutował się podczas panelu. Mieliśmy szansę uchwycić różne perspektywy, dotknąć wielu aspektów decyzji dotyczącej tytułowego dylematu, przed którym dziś stają firmy.
Sławomir Pawlak, CIO Grupy Raben mówił o powodach zainteresowania biznesu Big Data – tych krótko i długofalowych nadziejach. Jakie twarde argumenty stoją za poszukiwaniem przez Grupę Raben sposobu zaadaptowania nowego podejścia analitycznego i prognostycznego w biznesie. Prof. Marek Niezgódka, szef ICM i Tomasz Grabowski, Senior manager Accenture przytaczali przykłady współpracy z biznesem z różnych branży przy projektach i inicjatywach w których oś stanowiła zmiana paradygmatu zarządzania informacją. Prof. Andrzej Sobczak, profesor Szkoły Głównej Handlowej jako strażnik perspektywy architektonicznej wskazywał na uwarunkowania nowego Data Governance: zmiana i adaptacja rozwiązań Big Data oznacza przeformułowanie nie tylko zestawu kompetencji, ale w szczególności ról. Ta refleksja i ten punkt widzenia są nieodzowne przy przygotowaniu transformacji do modelu w którym firma szerzej, pełniej otwiera się na dane i informacje jako źródło przewagi rynkowej.
Panelistom udało się skutecznie sprowokować szeroką dyskusję, w której warto mówiliśmy m.in. o znaczeniu jakości danych wczoraj i dziś, odpowiedzialności za nią, zjawisku monetyzacji danych i innych kwestiach. Także w części nieformalnej, po oficjalnym programie długo jeszcze wymienialiśmy kontakty i rozmawialiśmy o szczegółach i poruszonych tematów.
Dobrze to rokuje przed spotkaniem czerwcowym - temat z Agendy CIO 2015 dotyczy informatyzacji usług publicznych i sektora publicznego; naszym celem jest poznanie, wymiana, porównanie praktyk CIO reprezentujących instytucje centralne oraz firmy państwowe oraz CIO z firm prywatnych. Zapraszam już dziś - do zobaczenia na Czerwcowym Spotkaniu Klubu CIO, 25 czerwca w Warszawie.