s

Portal wielkich możliwości

20 lutego 2014,
Barbara Mejssner

Wykorzystując cloud computing, PLL LOT zbudował nowoczesny portal internetowy o nieograniczonej skalowalności i wysokiej dostępności. Zyskano też nowy, efektywny kanał sprzedaży. Pomysł i realizację oceniono najwyżej w konkursie Best in Cloud 2013, zorganizowanym pod patronatem redakcji CIO i Computerworld.

Kliknij, aby powiększyć

Paweł Westfalewicz,

główny architekt systemów informatycznych, PLL LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT to jedna z najstarszych linii lotniczych na świecie, działa od 1929 r. LOT należy do sojuszu Star Alliance, którego członkowie oferują 17 973 rejsów dziennie do 965 portów lotniczych w 162 krajach.

Szalone środy i ból głowy

W przypadku przewoźnika działającego na tak dużą skalę do promocji, sprzedaży, komunikacji, rezerwacji potrzebne są sprawne, zawsze dostępne usługi online. Stary portal internetowy LOT-u pozostawiał pod tym względem wiele do życzenia. Architektura nie tylko utrudniała, ale wręcz uniemożliwiała realizację inicjatyw biznesowych w odpowiednim czasie. Problemem była także integracja z partnerami. Portal lot.com odbiegał także pod względem nawigacji i funkcjonalności od aktualnych standardów rynkowych. Przede wszystkim nie gwarantował podróżnym oczekiwanej dostępności, ponieważ ze względu na klasyczną architekturę fizyczną zlokalizowaną w Polsce strona www zawierała długie czasy ładowania w lokalizacjach pozaeuropejskich. Ponadto, pomimo znacznej infrastruktury fizycznej, portal w przypadku niektórych promocji miał problemy z wydajnością. W warunkach dużego obciążenia ruchem użytkowników, wynikającego z sezonowego wzrostu liczby odwiedzin, ale także z cotygodniowych promocji biletów (znanych jako Szalone Środy LOT), występowały problemy z dostępnością serwisu. To przebrało miarę i zdopingowało IT oraz biznes do zdecydowanych działań. Nie można było sobie pozwolić na zaprzepaszczenie z powodu ograniczeń technologicznych wysiłku włożonego w promocję. Dodatkowo coraz wyraźniej odczuwalna była konieczność udostępniania, zgodnie z obowiązującymi trendami, usług mobilnych. W epoce smartfonów i tabletów sprzedaż i obsługa klientów w kanale mobilnym jest coraz istotniejszą częścią strategii sprzedażowej.

Aby zapewnić dostępność i wydajność kanału elektronicznej sprzedaży oraz rezerwacji biletów i obsługi podróżnych, PLL LOT podjął decyzję o przeniesieniu całego portalu wraz z towarzyszącą mu warstwą usługową i aplikacjami mobilnymi do architektury cloud. Została podjęta decyzja o realizacji rozwiązania na bazie usług świadczonych przez Amazon Web Services, a jako firmę wdrożeniową wybrano AMG Net.

Zmiana z widokiem na przyszłość

Analiza, projekt techniczny i graficzny, integracja, instalacja w środowisku AWS oraz dostarczenie platformy mobilnej trwało od maja do października 2013 r. Był to również intensywny okres testów wraz z końcową migracją danych. Powstało rozwiązanie obejmujące portal kliencki, szynę usługową oraz system zarządzania treścią. Duże znaczenie miało staranne i pełne wykorzystanie możliwości, jakie niosła ze sobą transformacja. „W przypadku wdrożenia cloud computingu warto zadbać o pełne wykorzystywanie technologii oraz usług udostępnianych przed dostawcę. LOT wykorzystał większość podstawowych technologii, takich jak: S3, EBS, EC2, Elastic Cache, Route53, ELB, RDS, VPC, SQS, zastosowano również mechanizmy autoskalowania się środowiska. Ważne są możliwości monitorowania środowiska oraz API dostarczane przez dostawcę, służące automatyzacji przyszłych działań administracyjnych” – mówi Paweł Westfalewicz, główny architekt systemów informatycznych PLL LOT.

Dzięki wdrożeniu w modelu cloud computing, serwis www uzyskał nieograniczoną skalowalność i wydajność, jest dostępny z takimi samymi parametrami dla klienta z Europy, Ameryki czy w przyszłości z Azji. Obecnie portal zainstalowany jest w dwóch regionach Amazon Web Services i dostępny w dziewięciu językach. Niezwykle ważny i przydatny jest monitoring. W ramach wdrożenia powstał system monitorujący działanie każdego komponentu infrastruktury AWS oraz usług o znaczeniu krytycznym dla biznesu. „Nowy wygląd portalu jest przyjazny pod względem funkcjonalnym i ergonomii. Jest na miarę oczekiwań klientów XXI wieku. Dzięki architekturze SOA uruchamianie nowych kanałów sprzedaży, czy też integrowanie z naszymi partnerami jest łatwiejsze i szybsze. Klienci doceniają je za czytelną i łatwą, a przede wszystkim za intuicyjną nawigację. Wprowadzenie nowej technologii pozwoliło na zmniejszenie kosztów utrzymania o kilkadziesiąt procent” – opowiada Paweł Westfalewicz. Dzięki aplikacji mobilnej i mobilnej wersji portalu uzyskano dodatkowe kanały sprzedaży. O tym, jak oczekiwana była to przez klientów PLL LOT funkcja, świadczy liczba pobrań aplikacji. Obecnie sięga ponad 15 tys., a średnia ocen przyznawanych przez użytkowników wynosi 4/5.

To nie koniec korzyści, jakie przynosi zmiana. Rozwiązanie chmurowe jest mniej podatne na awarie ze względu na możliwości architektury, jest też elastyczne w zarządzaniu i administracji. Portal może się teraz dynamicznie rozwijać. „Nowe możliwości stanęły przed działem e-commerce. Beneficjentem jest również IT, które może szybciej i efektywniej spełniać potrzeby biznesowe. Najważniejszymi jednak odbiorcami są nasi klienci, którzy korzystają z tego rozwiązania. Już wkrótce będziemy wprowadzać kolejne funkcjonalności dające nowe możliwości naszym klientom” – podsumowuje Krzysztof Jarosz, dyrektor Biura Informatyki, PLL LOT.

Komentarze (0)

Partnerzy Klubu CIO

reklama

Mirosław Forystek

Mirosław Forystek

CIO
ING Bank Śląski
Beata Sosnowska
Józef Beźnicki
Rafał Robert Lewandowski
Tomasz Matuła
Łukasz Neuman
Sławomir Panasiuk
Monika Płocke
Dorota Poniatowska-Mańczak
Tadeusz Rogaczewski
Małgorzata Ryniak
Dariusz Stolarczyk
Józef Wacnik
Małgorzata Korycka-Purchała
Jacek Pulwarski
Dariusz Zawistowski

Redakcja poleca

Kontakt | Wytyczne ASME | Reklama
Polityka prywatności | Regulamin
© Copyright 2016 International Data Group Poland S.A.
02-092 Warszawa ul. Żwirki i Wigury 18a tel.(+4822)321-78-00 fax(+4822)321-78-88