s

Linie lotnicze zbroją się w IT

4 lipca 2011 14:48,
Wanda Żółcińska, IDG News Service

Połowa największych światowych linii lotniczych zwiększy w tym roku budżety na IT i telekomunikację - wynika z raportu SITA/Airline Business Airline IT Trends Survey.

W badaniu uczestniczyli menedżerowie IT z 200 największych na świecie linii lotniczych.

Linie lotnicze twierdzą, że będą wydawać więcej w obszarach takich jak: mobilne systemy transakcyjne, serwisy społecznościowe, wirtualizacja i cloud computing. Całkowite wydatki linii lotniczych na IT i telekomunikację w tym roku wyniosą ok. 20 mld USD, jest to wzrost o ok. 1,8% w porównaniu z rokiem 2010.

W porównaniu z ubiegłym rokiem, 50% linii lotniczych zasygnalizowało wzrost całkowitych wydatków, 32% - brak zmian, a 18% - ograniczenie wydatków. Przewidywania na 2012 rok także są pozytywne, 54% uczestników badania oczekuje, że ich budżety wzrosną.

Ok. 91% linii lotniczych planuje inwestycje w mobilne serwisy dla pasażerów, a dla 93% najważniejsza jest wirtualizacja.

"Postrzegam wydatki na IT jako barometr nastrojów w całym sektorze transport lotniczego. Liczba pasażerów i przychody rosną, a linie lotnicze koncentrują się przy planowaniu inwestycji na obszarach, które mają znaczenie strategiczne - takich jak IT. Wirtualizacja i cloud computing będą bardzo istotne dla wydajności IT i zarządzania kosztami" - stwierdził Paul Coby, prezes zarządu SITA i były dyrektor informatyki w Britsh Airways.

Linie lotnicze będą także rozwijały usługi mobilne, m.in. mobilną rejestrację pasażerów, zawiadomienia o statusie lotu na telefony komórkowe i elektroniczne odprawy pasażerów. Przewoźnicy oczekują, że do 2014 roku, 15% wszystkich pasażerów będzie używać telefonów komórkowych do odprawy.

Z badania wynika, że 85% linii lotniczych albo już sprzedaje (33%) albo planuje sprzedawać (52%) bilety przez telefony komórkowe do 2014 roku.

Ok. 70% linii lotniczych sprzedaje lub zamierza sprzedawać bilety w kioskach interaktywnych i za pośrednictwem sieci społecznościowych do 2014 roku. Obecnie 19% sprzedaje bilety w kioskach, a 16% w sieciach społecznościowych. Przykładem mogą być linie KLM, które zatrudniają 23 pracowników, zajmujących się na lotnisku w Amsterdamie obsługą wpisów na Tweeterze i Facebooku.

Komentarze (0)

Partnerzy Klubu CIO

reklama

Mirosław Forystek

Mirosław Forystek

CIO
ING Bank Śląski
Beata Sosnowska
Józef Beźnicki
Rafał Robert Lewandowski
Tomasz Matuła
Łukasz Neuman
Sławomir Panasiuk
Monika Płocke
Dorota Poniatowska-Mańczak
Tadeusz Rogaczewski
Małgorzata Ryniak
Dariusz Stolarczyk
Józef Wacnik
Małgorzata Korycka-Purchała
Jacek Pulwarski
Dariusz Zawistowski

Redakcja poleca

Kontakt | Wytyczne ASME | Reklama
Polityka prywatności | Regulamin
© Copyright 2016 International Data Group Poland S.A.
00-105 Warszawa, ul. Twarda 18, tel. +48 (22) 3217800, fax +48 (22) 3217888