s

Mobilność pracowników coraz powszechniejsza

26 kwietnia 2011 15:06,
Wanda Żółcińska

Do końca tego roku na świecie aż miliard osób będzie pracować zdalnie. Czy CIO są przygotowani do mierzenia efektywności mobilnych pracowników?

Praca zdalna i mobilni pracownicy to rozwiązanie coraz powszechniej stosowane w firmach. Jak szacuje IDC, do końca 2011 roku na świecie będzie już ponad miliard mobilnych pracowników. Jaki stosunek do pracy zdalnej mają CIO i inni przedstawiciele kadry menedżerskiej? Firma Runzheimer International przygotowała już po raz piąty raport Total Employee Mobility Benchmark, w badaniu wzięło udział ok. 100 menedżerów z USA. Wielu menedżerów jest zadowolonych z rozwiązań dla mobilnych pracowników w ich firmach, chociaż w niewielu przedsiębiorstwach działają programy czy systemy do monitorowania i mierzenia efektów tego rodzaju pracy. Koszty związane z "kulturą mobilności" wciąż rosną, a część uczestników badania ma poważne wątpliwości związane z zarządzaniem i nadzorowaniem mobilnych pracowników oraz wydatkami związanymi z utrzymaniem tego rodzaju rozwiązań.

Jak wynika z raportu, 45% siły roboczej w przedsiębiorstwach stanowią pracownicy mobilni. Najczęściej pracują w działach sprzedaży i rozwoju biznesu (20%), jako serwisanci (18%), kadra menedżerska (4%), lub w branży związanej ze szkoleniami i edukacją (3%).

Badanie pokazuje także, że w 2010 roku kwota wydana średnio na podróżującego pracownika to 10292 USD, wobec 9751 w 2009 r., zaś 7350 USD to kwota wydana zainwestowana w rozwiązania mobilne przypadające na pracownika, niezależnie czy pracownicy są mobilni czy nie (dane te nie zmieniły się w porównaniu z 2009 rokiem).

Aż 72% respondentów twierdzi, że ich firmy efektywnie zarządzają programami mobilnej siły roboczej, 57% respondentów przyznaje jednak, że nie używali lub nie są pewni, czy używali, formalnego procesu do mierzenia i ustalania benchmarku dla efektywności mobilności w ostatnich latach.

Ok. 46% respondentów twierdzi, że zarządzanie, nadzorowanie i mierzenie produktywności pracowników są ich największymi problemami w kwestiach związanych z mobilnością pracowników. Inne najważniejsze obawy to: mierzenie sukcesu (20% wskazań), rosnące koszty (10%), satysfakcja pracowników (9%).

Ponad 26% respondentów twierdzi, że satysfakcja pracowników jest największą korzyścią uzyskiwaną dzięki wprowadzeniu kultury mobilnego miejsca pracy. Inne najważniejsze korzyści to: uzyskanie przewagi konkurencyjnej (25%wskazań), oszczędność kosztów (22%), zwiększenie elastyczności przedsiębiorstwa (16%).

Komentarze (0)

Partnerzy Klubu CIO

reklama

Mirosław Forystek

Mirosław Forystek

CIO
ING Bank Śląski
Beata Sosnowska
Józef Beźnicki
Rafał Robert Lewandowski
Tomasz Matuła
Łukasz Neuman
Sławomir Panasiuk
Monika Płocke
Dorota Poniatowska-Mańczak
Tadeusz Rogaczewski
Małgorzata Ryniak
Dariusz Stolarczyk
Józef Wacnik
Małgorzata Korycka-Purchała
Jacek Pulwarski
Dariusz Zawistowski

Redakcja poleca

Kontakt | Wytyczne ASME | Reklama
Polityka prywatności | Regulamin
© Copyright 2016 International Data Group Poland S.A.
00-105 Warszawa, ul. Twarda 18, tel. +48 (22) 3217800, fax +48 (22) 3217888